HÁZIREND
Eredeti készült: 2007.
08. 31.
1.
Módosítás: 2009. 06. 23.[1]
Gyula Város
Képviselő-testülete jóváhagyása: 49/2009. (VI.23.) sz. KOSB. hat
2.
Módosítás: 2012.11.10.
3.
Módosítás: 2015.09.01.
4.
Módosítás: 2018.09.01.
5.
Módosítás: 2018.11.19.
Jóváhagyta a Románvárosi
Óvoda Nevelőtestülete:[2]
Hatályos: 2018. november 19-től
Készítette:
Dr. Csotye Jánosné
intézményvezető
Tartalomjegyzék:
1. Bevezető rendelkezések
1.1. Általános
információk az óvodáról
OM azonosító száma: 028076
Az óvoda neve: Románvárosi
Óvoda
Az óvoda székhelye: 5700
Gyula, Galamb u. 16 sz.
Telefonszám, faxszám: 66/361-098
1.2. A házirend hatálya:

1.3. A házirend elfogadása:

1.4. A
házirend tartalma:

1.5. A
házirend érvényessége:
2. Jogok
gyakorlásának lehetséges módjai
2. 1. A jogok megismerése


2. 2. A
jogok gyakorlásának megkezdése

2.2.1. A
gyermekek jogai










2.2.2. A szülő jogai








2.2.3. A
szülő kötelessége









2.2.4. A
család és az óvoda közös nevelési elveinek kialakítása

2.2.5. A
rendszeres egészségügyi felügyelet és ellátáshoz való jog

o
óvodaorvos,
o
kijelölt védőnők,
o
fogorvos,
o
fogászati asszisztens.

2.2.6.
Az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység működéséről
1. A Család- és Gyermekjóléti Központ
vállalja, hogy a fent nevezett Köznevelési intézményben és valamennyi
tagintézményében jogszabályban meghatározott szakirányú végzettségű
szakemberrel biztosítja az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységet.
2. A Család- és Gyermekjóléti Központ
vállalja, hogy 2018. november 05-től
határozatlan ideig biztosítja az óvodai és iskolai szociális segítő
tevékenységet.
3. A Család- és Gyermekjóléti Központ
vállalja az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység eszköztárának
kialakítását a helyi viszonyoknak és szükségleteknek megfelelően, a felmerült
problémák kezelését, a szolgáltatás nyújtásának megtervezését, szervezését és
lebonyolítását. Az óvodai és iskolai szociális segítő a gyermeknek, a
családjának és az intézmény pedagógusainak nyújt támogatást olyan módon, hogy
·
segíti a
gyermeket a korának megfelelő, a tanulmányi kötelezettségei teljesítéséhez, a
Köznevelési intézménybe való beilleszkedéséhez szükséges kompetenciái
fejlesztésében,
·
segíti a gyermek
tanulmányi kötelezettségeinek teljesítését akadályozó tényezők feltárását és
megoldását,
·
segíti a gyermek
családját és a pedagógust is a gyermek szükségleteinek felismerésében és
figyelembevételében, elsődlegesen a gyermekek veszélyeztetettségének
megelőzésében, a már kialakult veszélyeztetettség megszüntetésében,
·
a szociális
segítő részt vállal a Köznevelési intézmény mentálhigiéniai-, sport-, és
kulturális rendezvényeinek szervezésében, lebonyolításában, valamint aktív
részvételével elősegíti a prevenciós programok szervezését, megvalósítását,
·
a szociális
segítő igény esetén lehetőségéhez mérten részt vesz a tantestületi-, és a
szülői értekezleteken.
4. A Család- és Gyermekjóléti Központ
vállalja, hogy az óvodai és iskolai szociális segítője támogatja a Köznevelési
intézményben a gyermekvédelmi jelzőrendszer működtetését, illetve a Köznevelési
intézményben felmerülő életvezetési, szociális, szocializációs problémák
megoldásához nyújt segítséget a gyermekeknek, családjaiknak, igény szerint
pedagógusoknak, valamint a nevelő-oktató munkát segítő szakembereknek egyaránt.
5. Az
együttműködés alapját képezi: az észlelő- és jelzőrendszeri tagok, intézmények,
szakemberek és magánszemélyek közötti együttműködés, melyek célja a problémák,
veszélyeztető tényezők, krízishelyzetek észlelése, felismerése és jelzése a
Család- és Gyermekjóléti Központ felé. Az együttműködés során kiemelkedő
szerepe van a folyamatos információáramlás biztosításának a gyermekek és családjaik
problémáinak mielőbbi megoldása, a krízishelyzet következményeinek enyhítése,
állapotromlás megelőzése érdekében. Az óvodai és iskolai szociális segítő aktív
jelzőrendszeri tagként látja el feladatát.
6. A Köznevelési intézményt az óvodai és
iskolai szociális segítő szakemberrel való konzultáció nem mentesíti jelzési
kötelezettsége alól (írásos formában jelzőlapon) a gyermek
veszélyeztetettségének észlelése esetében. Amennyiben az óvodai és iskolai
szociális segítő észleli a gyermek veszélyeztetettségét és szükségesnek tartja
a jelzést megtenni, akkor erről tájékoztatja a Köznevelési intézmény vezetőjét,
egyben felhívja a figyelmét a jelzési kötelezettségére.
7. A Család- és Gyermekjóléti Központ az
alábbi szolgáltatásokat biztosítja a Köznevelési intézményben az igények és
lehetőségek figyelembe vételével egyeztetést követően:
Csoportban végzett szociális segítő munka keretein belül:
Szociális segítőink a csoport munka eszközeinek alkalmazásával látják el
feladataikat, figyelembe véve helyi igényeket, szükségleteket, kéréseket.
Közösségi szociális segítő munka óvoda keretein belül:
A közösségfejlesztés szociális segítőink által nyújtott
tevékenység, melynek célja, hogy egy időben, egy helyen egy témában egy
közösségnek tartsanak rendezvényeket, programokat, melyek a prevencióra és/vagy
a korrekcióra helyezik a hangsúlyt.
•
Segítőink
részt vesznek az óvoda által szervezett, az egész óvodai közösséget érintő
rendezvények lebonyolításában.
•
Segítik
a gyermekvédelmi munkát az intézményekben.
•
Részt
vesznek a nevelőtestületi értekezleteken, szülői értekezleteken, fogadó napokon
elérhetőséget biztosítanak a szülők számára.
•
Együttműködést
alakítanak ki az óvodában dolgozó szakemberekkel, működő szülői szervezetekkel,
partner intézményekkel.
Egyéni segítés (tanácsadás) keretein belül:
Az egyéni segítést a szakembereinktől
kérheti maga a gyermek, a szülő, a pedagógus, vagy más intézmény, de
kezdeményezhetik a segítőink is, ha valamilyen problémát érzékelnek.
A
jelzett vagy észlelt probléma esetén az segítőink megvizsgálják a probléma
hátterét, melyhez információt gyűjtenek a gyermektől, pedagógustól vagy
szülőtől, esetleg egyéb szakembertől, intézménytől. Amennyiben a segítőink
segíteni tudnak saját, a Köznevelési intézmény keretein belül a probléma
megoldásában, úgy a rendelkezésre álló eszközökkel kezeli azt.
Szociális
segítőink esetkezelést nem végeznek, ezért amennyiben a probléma megoldása 1-2
alkalommal történő tanácsadással nem kezelhető, delegálják gyermeket, családot
a probléma jellegétől függően a Család- és Gyermekjóléti Szolgálathoz vagy
Központhoz, esetleg más intézményekhez/szakemberekhez.
A
fenti feladatoknak, tevékenységeknek az Nkt. és végrehajtási rendeletei alapján
történő megvalósulása a következőképpen történik[8]:
8. Az óvodai
és iskolai szociális segítő heti 2 óra időtartamban személyes megjelenéssel a
Köznevelési intézményben, illetve tagintézményeiben, feladatellátási helyein
tartózkodik és ügyfélfogadást biztosít. A szociális segítő ügyfélfogadási ideje
az általa ellátott intézményekben kifüggesztésre kerül. A szociális segítő az
ügyfélfogadási időn kívül csoportos, közösségi és egyéni szociális
tevékenységet folytat. A szociális segítő munkaidejének teljesítése a
Központban kerül igazolásra jelenléti íven. Az ügyfélfogadási időn kívüli
időintervallumban – a segítő szakember munkaidejében – telefonon és e-mailen
elérhető.
9. Az óvodai
és iskolai szociális segítő szakember munkáját úgy kell megszervezni, hogy a
feladatellátásával párhuzamosan a Család- és Gyermekjóléti Központ szakmai
teamjében rendszeres esetmegbeszélésen, valamint szupervíziós ülésen vegyen
részt.
10. A Köznevelési intézmény vállalja, hogy a
szociális segítő tevékenységet végző szakember számára a fenti szolgáltatások
nyújtásához előzetes egyeztetés alapján, szükség szerint helyiséget biztosít,
ahol a személyes konzultáció feltételei adottak. Az eseti csoportos
foglalkozások lebonyolításához is biztosít – előzetes egyeztetés alapján – arra
alkalmas helyiséget.
11. A Köznevelési intézmény vállalja, hogy a
szociális segítő tevékenységet végző szakember számára az alábbi tárgyi
eszközöket biztosítja intézményeiben a szolgáltatás teljesítéséhez:
• fénymásoló, scanner használata (szükség esetén),
• telefon és scanner használata (szükség esetén),
• internet hozzáférés,
• projektor használata szükség esetén.
12. A Köznevelési intézmény biztosítja, hogy a
Család- és Gyermekjóléti Központ és az óvodai és iskolai szociális segítő
nevét, elérhetőségeit (e-mail címét, telefonszámát, a szolgáltatást biztosító
intézmény nevét), programjait, plakátjait, szóróanyagait az Intézmény webes
felületén, valamint hirdető tábláin elérhetővé teszi.
13. A Család- és Gyermekjóléti Központ az
alábbi tárgyi eszközöket biztosítja a szolgáltatás végzéséhez:
• az adminisztrációhoz szükséges eszközöket,
• a Család- és Gyermekjóléti Központ által szervezett
programokhoz szükséges eszközöket.
14. A Köznevelési intézmény vezetősége
lehetővé teszi és támogatja, hogy a delegált szociális segítő szakember a
szakma előírásának megfelelően végezhesse a tevékenységét, biztosítja a
szociális szakember és helyettesének rendszeres bejutását és ott tartózkodását
az intézménybe, ezzel párhuzamosan biztosítja számára a szakmai autonómiát.
Továbbá biztosítja számára a szülői értekezleteken és a nevelőtestületi
értekezleteken való részvételt.
15.
Adatvédelemre, titoktartási kötelezettségre vonatkozóan a Család- és Gyermekjóléti
Központ, illetve az óvodai és iskolai szociális segítő a gyermekek védelméről
és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban:
Gyvt.) 135. § (1) bekezdése alapján kezeli a gyermek és a szülő Gyvt. 135. §
(2) bekezdésében foglalt adatait. A Köznevelési intézmény a nemzeti
köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 41. § (7)
bekezdés d) pontja alapján továbbíthatja az ott meghatározott adatokat a
Család- és Gyermekjóléti Központnak. A Köznevelési intézmény dolgozóit,
valamint az óvodai és iskolai szociális segítőt a jogszabályokban és a szakmai
etikai kódexekben foglaltaknak megfelelően titoktartási kötelezettség terheli a
gyermekkel és családjával kapcsolatos minden olyan tényt, adatot, információt
illetően, amelyről a velük való kapcsolattartás során szereztek tudomást. E
kötelezettség a foglalkoztatási jogviszony megszűnése után is határidő nélkül
fennmarad. A titoktartási kötelezettség azonban nem terjed ki a nevelőtestület
tagjainak egymás közti, valamint a gyermekvédelmi jelzőrendszer tagjaival
történő, a tanuló fejlődésével összefüggő megbeszélésre. Ha felmerül a gyermek
veszélyeztetettsége, annak a Család- és Gyermekjóléti Szolgálat felé történő
jelzése során az adattovábbításhoz az érintettek hozzájárulására nincs
szükség [Nkt. 42. § (1) és (3) bek.].”
2.3.
Jogorvoslati eljárás
2.3.1.
Véleménynyilvánítás

2.3.2.
Jogsértés

o
jogszabálysértésre
hivatkozással benyújtott kérelem, valamint
o
az óvodai
felvétellel, óvodából való kizárással, óvodai jogviszonnyal kapcsolatos
érdeksérelemre hivatkozással benyújtott kérelem esetében.
3. Az óvodai felvétel, átvétel eljárási rendje[9]








o
Ha a
gyermeket másik óvoda átvette, az átvétel napján,
o
a
jegyző, a szülő kérelmére engedélyt adott a gyermeknek az óvodából történő
kimaradására,
o
a
gyermeket felvették az iskolába, a nevelési év utolsó napján.
4. Az
óvoda életrendjével kapcsolatos szabályok
4. 1. A
nyitvatartási rendje
Az
intézmény nyitva tartása:




4.1.2. Érkezés, távozás







4.2.
Nevelés nélküli napok felhasználásának elvei

4.3. A
gyermekek távolmaradásának igazolásra vonatkozó szabályok


o
a szülő
előzetesen bejelentette és írásbeli kérelme alapján a távolmaradásra engedélyt
kapott,
o
családi
okok miatti hiányzást (utazás,családi program, esemény) az óvodapedagógus
engedélyezi, előtte jelezni kell a távolmaradás tervezését a pedagógusnak vagy
az óvoda vezetőjének. A két hetet meghaladó hiányzást hivatalosan az óvoda
vezetőjével is egyeztetni kell.
o
a
gyermek beteg volt, és ezt a házirendben meghatározottak szerint igazolja,
o
a
gyermek hatósági intézkedés és egyéb alapos indok miatt nem tudott
kötelezettségének eleget tenni.[11]
4.4.
Betegség









4.5. A
beiskolázás óvodai feladatai




4.6. A
gyermekek öltöztetésével kapcsolatos szabályok



4.7. A gyermekek számára behozható tárgyak


5.
Az óvodában térítésmentesen, térítés díj ellenében biztosított ellátások
5.1
Térítésmentesen biztosított ellátások

·
óvodai
foglalkozás
·
beilleszkedési,
tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő, a tartósan beteg és sajátos
nevelési igényű gyermekek számára megszervezett felzárkóztató foglalkozás
·
gyermekek
egészségfejlesztése (valamint a kötelező rendszeres egészségügyi felügyelet
külső szolgáltatóval, megállapodás alapján)
5.2
Térítési díj befizetése, és
visszafizetés rendje





o
az első két
alkalommal a felszólítás írásban történik,
o
ezt követően az
intézmény jelzéssel él a jegyző felé (valamint gyermekvédelmi intézkedést
vonhat maga után).




5.3 Külföldi állampolgár térítési díjának
befizetése:
─ Az új fenntartónk jóváhagyta
a korábbi gyakorlatot, amit Gyula Város Önkormányzata Képviselőtestületének
39/2012.(9. 21.) kelt Önkormányzati rendelete a térítési díj és a tandíj
megállapításainak szabályairól szól. Ez alapján a Románvárosi Óvodában külföldi
állampolgár csak térítési díj ellenében fogadható.
A térítési díj
megállapításának szabálya:
Az óvodai ellátás
igénybevétele esetén tanévenként a tanév kezdéskor szakmai feladatra számított
folyó kiadások egy tanulóra jutó hányadának 20%-a.
Kérelemre megállapított
térítési tandíj:
·
25%-a elengedhető abban az esetben ha a tanuló családjában az egy főre
jutó nettó havi jövedelem nem éri
el a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-át,
·
50%-a elengedhető, ha a tanuló a
családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem nem éri el a mindenkori
öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át
·
75%-a elengedhető, ha a tanuló családjában az egy főre jutó nettó havi
jövedelem nem éri el mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 125%-át,
·
100%-a elengedhető ha a tanuló családjában az egy főre jutó havi nettó
jövedelem nem éri el a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét.
A kérelem elbírálásáról az
intézmény vezetője dönt.
Az intézmény vezetője a
gyermek szülője által fizetendő térítési díj összegéről határozatban értesíti a
szülőt.
Szankciók fizetési hátralék
esetén:
Megszűnik az óvodai
elhelyezés, ha az óvodai elhelyezést fizetési hátralék miatt az intézményvezető
a szülő eredménytelen felszólítása és a gyermek szociális helyzetének vizsgálata
után megszüntette, a megszűnés tárgyában hozott döntés jogerőre emelkedésének
napján.
Az EMMI
rendelet 5.§ (1) bekezdés c, pontjában szereplő szociális ösztöndíj, szociális
támogatás megállapításának és felosztásának elveit, a nem alanyi jogon járó
tankönyvtámogatás elvét, az elosztás rendjét intézményünk nem alkalmazza, mivel
ezen jogcímek nem az óvodai nevelésre vonatkoznak.
6.
Óvodán belüli dohányzás






7.
Óvó-védő szabályok

8. A
házirend nyilvánosságra hozatala

9. A
házirend hatályba lépése







10. A
házirend felülvizsgálati rendje

Gyula,
2018. november 19.
Dr. Csotye Jánosné
intézményvezető
Nyilatkozat
A
Házirenddel egyetértünk:
Dátum:
Gyula, 2018. november 19.
Szülői
Szervezet Képviselője
[1] A módosítás félkövér
betűvel jelezve
[2] 2011. évi CXC törvény
Nemzeti Köznevelésről 70§ (2) g. alapján
Jelen módosítás során a fenntartóra
többletkötelezettség nem hárul ( 25§ (4) )
[3] 2003. évi LXI. törvény a
közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. módosításáról.
[4] 2011. évi CXII. törvény: az információs
önrendelkezési jogról és az információszabadságról
2011. évi CXC. tv. A nemzeti köznevelésről
41.§ … nyilvántartott és kezelt személyes és különleges adatok
2009. évi CLV. törvény
- a minősített adat védelméről.
[7] Módosítás: 2009. június
19-én
[8] A
köznevelési intézményben végzett szociális segítő tevékenység végzése során
szükséges a Nkt. 4. §-a, 25. §-a, 27. §-a és végrehajtási rendeletei alapján a
pedagógus felügyelete. a kötött munkaidő fennmaradó részében (Nkt. 62. § (6)
bek.) vagy a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazott felügyelete.
Ennek megfelelően az Együttműködési megállapodásban arra is szükséges kitérni,
hogy ez milyen módon valósul meg a gyakorlatban (pld. csoportfoglalkozás esetén
szociális segítő-pedagógus kettős vezetés), illetve amennyiben ez alól a
jogszabályi előírás felmentést ad, abban az esetben annak körülményeit
szükséges meghatározni.
[9] 2011. évi CXC. tv. 41§ (4)
és a 20/2012. 20§, 89§
[11] További
szabályok 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet 51.§ szerint
[12] Kt. 1993. évi LXXIX. Tv. 40.§ (1) bekezdése alapján kiegészítve
[13] 1999. évi XLII. törvény,
valamint a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények
működéséről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése